תגיות: pCon,חיפוש, גוגל, יאהו!, מורפולוגיה, Web 2.0, ארגון
המסר העיקרי הוא - עולם החיפוש משתנה ובקצב מואץ. לכן, אם גם אתם חושבים רק על גוגל, בכל פעם שנושא החיפוש עולה, אולי כדאי שתדעו שעולם החיפוש (ובעיקר החיפוש הארגוני) משתנה ממש לנגד עינינו. על החידושים ושלל הטכנולוגיות החדישות ומפתיעות בתקציר הפעם.
לא רק גוגל
המחשבה הראשונה שעולה אצל רוב האנשים כאשר מדברים על תחום החיפוש היא, כמובן, גוגל. למרות שגוגל אכן מובילה בתחום החיפוש באינטרנט, ושומרת על מקומה גם בתחום החיפוש הארגוני, הרי שמגוון הפתרונות בעולם החיפוש רב מבעבר, וכדאי להכיר ולבחון את החידושים השונים.
אחת הבעיות העיקריות בעולם החיפוש היא חוסר היכולת של המשתמשים לנצל את הכלים באופן מיטבי. לפי Ynet, מחקרים שונים מראים כי הצלחת הגולש במציאת התוצאות המתאימות עומדת על 40%-60% הצלחה, בתלות במיומנות המחפש והיכרותו עם עולם התוכן והכלי בו הוא מחפש. חלק מהכלים החדשים עשויים לשפר את אחוזי ההצלחה האלה, בעיקר כאשר מדובר על חיפוש ארגוני.
תרומת ה-Web 2.0
חלק מהחידושים נובעים מה-Web 2.0, שהוביל לגישות חיפוש חדשות ומעניינות, כשימוש ברשתות חברתיות או הסתייעות במומחים בתחומים שונים. מגמות אחרות כוללות ממשקים חדשניים, דרכי הצגה גרפית חדשות לתוצאות, שימוש חוזר בתוצאות שכבר התקבלו על ידי מחפשים אחרים בעבר, שימוש באשכולות ותגיות, מנועי חיפוש המציעים תוצאות לפי הגדרת המשתמש, כלים המוטמעים במערכות הפעלה וחיפוש סמנטי, אשר נמנה על סממניו הבולטים של Web 3.0.
גם הרגלי החיפוש השתנו. מחפשים מסתפקים בשלושת עמודי התוצאות הראשונים ולרוב, בעמוד הראשון בלבד. בנוסף, רבים מגיעים לאתרים באמצעות חיפוש שם האתר, במקום כתיבת ה-URL, גם כשמדובר באתר מוכר כמו Ynet או וואלה!.
חיפוש בארגון
האפשרויות עבור ארגונים רבות, וכוללות חיפוש בהודעות בדואר האלקטרוני, חיפוש אנשים (עם לא מעט מנועי חיפוש המתמחים בכך), חיפוש תמונות ווידאו, חיפוש ברשתות חברתיות, חיפוש בבלוגים ואפילו חיפוש במסרים מיידיים. עבור כל אלה, יש היום פתרונות שעשויים להועיל רבות לארגון. כמו כן, תחום המידענות מתפתח מאוד ומציע סיוע בנושא זה.
שלושת הספקיות המובילות בעולם החיפוש - גוגל, יאהו ומיקרוסופט - ממשיכות להילחם על לב הלקוח. מעבר לכלים חדשים, ניתן לראות גם מאבקים עזים בתחום, בעיקר בזירה הארגונית, ושלל מיזוגים, רכישות ושיתופי פעולה - כולל הניסיון (הכושל בינתיים) של מיקרוסופט לרכוש את יאהו, במטרה לעקוף את גוגל. בארץ, ראינו שיתוף פעולה בין וואלה! לבין יאהו! ואת רכישת ידע (yedda.com), שפיתחה מנוע חיפוש סמנטי חברתי, על ידי AOL.
לפי סקר TIM, שדירג את כלל האתרים המובילים בישראל בחודש פברואר 2008, גוגל מובילה עם 90.8%(!) חשיפה. בין שאר מנועי החיפוש הגדולים, MSN דורג במקום השישי עם 29.8% חשיפה, ויאהו דורג במקום ה-15, עם 17%.
איפה מחפשים?
לחיפוש שימושים רבים לארגון, בלא מעט תחומים:
? חיפוש בדוא"ל - לא מעט הודעות דוא"ל נשלחות ומתקבלות מדי יום, ובארגון גדול מדובר לעיתים בכמויות עצומות. הודעות אלה הן מידע לכל דבר, ויש היום לא מעט כלים לחיפוש בדוא"ל, כולל אפשרויות חיפוש הבנוי על הקשרים, חיפוש חוזר וכו'.
? חיפוש במסרים מיידים - גם התכתובות במסרים מיידיים עשויות להיות מידע חשוב, כשעובדים מול לקוחות ושותפים ברחבי הארץ והעולם.
? חיפוש תמונות - חלק ניכר מהחיפוש הוא אחר תמונות. החיפוש זהה לחיפוש טקסטואלי, ונעשה בעזרת מילות מפתח. רוב מנועי החיפוש מציעים אופציה חיפוש שכזאת, כחלק אינטגראלי מהשירות.
? חיפוש אנשים - מציאת פרופיל ומידע מהימן על אנשים, היא תהליך חשוב מאד. היום ניתן לחפש מידע שכזה גם במנועי חיפוש רגילים, אך גם במנועים המיועדים ספציפית לכך.
? רשתות חברתיות - אתרי הרשתות החברתיות מהווים היום מעין מנוע חיפוש בפני עצמו, מאחר וניתן לחפש בהן בין המשתמשים הרבים שלהן. דבר זה שימושי במיוחד, כשמדובר ברשתות חברתיות כמו LinkedIn, שמציעה כלי עזר מיוחד למשתמשיה לצורך זה (כ-PlugIn לדפדפן.
ויש עוד חיפוש מקומות מעניינים שעליהם כתבנו בתחקיר עדכני בנושא זה.
פתרונות
כמה דוגמאות למוצרים ושירותים בולטים בתחום החיפוש:
? אקסיומה מציעה גישה ייחודית לחיפוש, שעיקרה מיון תוצאות החיפוש באופן הניתן לשינוי והתאמה אישית על ידי המשתמש. החיפוש עצמו, יכול להתבצע ממקורות שונים, כולל מתוכנות חיפוש ארגוני אחרות. תומכת בינתיים באנגלית בלבד;
? טלדן - TDNet Searcher Analyzer מאפשר איחזור מידע מבסיסי נתונים רבים בו זמנית, כולל ניתוח טקסטואלי של התוכן המאוחזר, בזמן אמת, מיון לאשכולות נושאים, תקצור אוטומטי של מסמכים והצגת Metadata וביטויי מפתח במסמך.
? מורפיקס - מנוע חיפוש ייחודי מבית מלינגו. מציע חיפוש חינמי בעברית, תוך התחשבות בכל הטיות המילה;
? מטריקס - מציעה את סדרת מוצרי החיפוש IDOL של Autonomy שכוללת מוצרי Server, Desktop ו-Mobile, גם בעברית. מנוע החיפוש Virage מציע ניתוח (כולל חיפוש) בתוך קבצי וידאו ואודיו ותמלול אוטומטי. הוא מאפשר פיענוח אופטי של טקסט (OCR) לכיתוב שמצולם בוידאו, זיהוי דובר, זיהוי צלילים סטנדרטיים (כשירת ציפורים) ושימוש במטה דטה שמסייע להתמצאות;
? FAST - מנוע חיפוש לארגונים, מבוסס אלגוריתם ייחודי, שמקטלג את תוצאות החיפוש, באופן המסייע לגלות ידע (בנושא החיפוש המדובר); KartOO מציע הצגת תוצאות בצורה גרפית מעניינת מאוד, שגם ממפה את היחסים בין תוצאות החיפוש השונות.
נדגיש כי הרשימה עוד ארוכה, כאשר מנועי חיפוש חשובים נוספים מוזכרים גם הם בתחקיר שעשינו.
לסיכום
כדאי לבדוק מה יש לכלי החיפוש החדשים להציע, וכיצד ניתן לשפר את תהליך החיפוש. לא פחות חשוב, להנחיל את הידע והכלים האלה, לכלל העובדים בארגון.
הערה חשובה - הסיפור על חידושים מסקרנים בחיפוש לקוח מתוך תחקיר pCon והוא רק חלק מהסיפור הענק על טכנולוגיות מרתקות ואיומים מסכנים במחשוב, שמשפיעים על כולנו. איך נחשפים לסיפור כולו וגם מרוויחים יותר זמן פנוי? http://www.pcon.co.il/v5/DebriefSignup16.asp
למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
המסר העיקרי הוא - עולם החיפוש משתנה ובקצב מואץ. לכן, אם גם אתם חושבים רק על גוגל, בכל פעם שנושא החיפוש עולה, אולי כדאי שתדעו שעולם החיפוש (ובעיקר החיפוש הארגוני) משתנה ממש לנגד עינינו. על החידושים ושלל הטכנולוגיות החדישות ומפתיעות בתקציר הפעם.
לא רק גוגל
המחשבה הראשונה שעולה אצל רוב האנשים כאשר מדברים על תחום החיפוש היא, כמובן, גוגל. למרות שגוגל אכן מובילה בתחום החיפוש באינטרנט, ושומרת על מקומה גם בתחום החיפוש הארגוני, הרי שמגוון הפתרונות בעולם החיפוש רב מבעבר, וכדאי להכיר ולבחון את החידושים השונים.
אחת הבעיות העיקריות בעולם החיפוש היא חוסר היכולת של המשתמשים לנצל את הכלים באופן מיטבי. לפי Ynet, מחקרים שונים מראים כי הצלחת הגולש במציאת התוצאות המתאימות עומדת על 40%-60% הצלחה, בתלות במיומנות המחפש והיכרותו עם עולם התוכן והכלי בו הוא מחפש. חלק מהכלים החדשים עשויים לשפר את אחוזי ההצלחה האלה, בעיקר כאשר מדובר על חיפוש ארגוני.
תרומת ה-Web 2.0
חלק מהחידושים נובעים מה-Web 2.0, שהוביל לגישות חיפוש חדשות ומעניינות, כשימוש ברשתות חברתיות או הסתייעות במומחים בתחומים שונים. מגמות אחרות כוללות ממשקים חדשניים, דרכי הצגה גרפית חדשות לתוצאות, שימוש חוזר בתוצאות שכבר התקבלו על ידי מחפשים אחרים בעבר, שימוש באשכולות ותגיות, מנועי חיפוש המציעים תוצאות לפי הגדרת המשתמש, כלים המוטמעים במערכות הפעלה וחיפוש סמנטי, אשר נמנה על סממניו הבולטים של Web 3.0.
גם הרגלי החיפוש השתנו. מחפשים מסתפקים בשלושת עמודי התוצאות הראשונים ולרוב, בעמוד הראשון בלבד. בנוסף, רבים מגיעים לאתרים באמצעות חיפוש שם האתר, במקום כתיבת ה-URL, גם כשמדובר באתר מוכר כמו Ynet או וואלה!.
חיפוש בארגון
האפשרויות עבור ארגונים רבות, וכוללות חיפוש בהודעות בדואר האלקטרוני, חיפוש אנשים (עם לא מעט מנועי חיפוש המתמחים בכך), חיפוש תמונות ווידאו, חיפוש ברשתות חברתיות, חיפוש בבלוגים ואפילו חיפוש במסרים מיידיים. עבור כל אלה, יש היום פתרונות שעשויים להועיל רבות לארגון. כמו כן, תחום המידענות מתפתח מאוד ומציע סיוע בנושא זה.
שלושת הספקיות המובילות בעולם החיפוש - גוגל, יאהו ומיקרוסופט - ממשיכות להילחם על לב הלקוח. מעבר לכלים חדשים, ניתן לראות גם מאבקים עזים בתחום, בעיקר בזירה הארגונית, ושלל מיזוגים, רכישות ושיתופי פעולה - כולל הניסיון (הכושל בינתיים) של מיקרוסופט לרכוש את יאהו, במטרה לעקוף את גוגל. בארץ, ראינו שיתוף פעולה בין וואלה! לבין יאהו! ואת רכישת ידע (yedda.com), שפיתחה מנוע חיפוש סמנטי חברתי, על ידי AOL.
לפי סקר TIM, שדירג את כלל האתרים המובילים בישראל בחודש פברואר 2008, גוגל מובילה עם 90.8%(!) חשיפה. בין שאר מנועי החיפוש הגדולים, MSN דורג במקום השישי עם 29.8% חשיפה, ויאהו דורג במקום ה-15, עם 17%.
איפה מחפשים?
לחיפוש שימושים רבים לארגון, בלא מעט תחומים:
? חיפוש בדוא"ל - לא מעט הודעות דוא"ל נשלחות ומתקבלות מדי יום, ובארגון גדול מדובר לעיתים בכמויות עצומות. הודעות אלה הן מידע לכל דבר, ויש היום לא מעט כלים לחיפוש בדוא"ל, כולל אפשרויות חיפוש הבנוי על הקשרים, חיפוש חוזר וכו'.
? חיפוש במסרים מיידים - גם התכתובות במסרים מיידיים עשויות להיות מידע חשוב, כשעובדים מול לקוחות ושותפים ברחבי הארץ והעולם.
? חיפוש תמונות - חלק ניכר מהחיפוש הוא אחר תמונות. החיפוש זהה לחיפוש טקסטואלי, ונעשה בעזרת מילות מפתח. רוב מנועי החיפוש מציעים אופציה חיפוש שכזאת, כחלק אינטגראלי מהשירות.
? חיפוש אנשים - מציאת פרופיל ומידע מהימן על אנשים, היא תהליך חשוב מאד. היום ניתן לחפש מידע שכזה גם במנועי חיפוש רגילים, אך גם במנועים המיועדים ספציפית לכך.
? רשתות חברתיות - אתרי הרשתות החברתיות מהווים היום מעין מנוע חיפוש בפני עצמו, מאחר וניתן לחפש בהן בין המשתמשים הרבים שלהן. דבר זה שימושי במיוחד, כשמדובר ברשתות חברתיות כמו LinkedIn, שמציעה כלי עזר מיוחד למשתמשיה לצורך זה (כ-PlugIn לדפדפן.
ויש עוד חיפוש מקומות מעניינים שעליהם כתבנו בתחקיר עדכני בנושא זה.
פתרונות
כמה דוגמאות למוצרים ושירותים בולטים בתחום החיפוש:
? אקסיומה מציעה גישה ייחודית לחיפוש, שעיקרה מיון תוצאות החיפוש באופן הניתן לשינוי והתאמה אישית על ידי המשתמש. החיפוש עצמו, יכול להתבצע ממקורות שונים, כולל מתוכנות חיפוש ארגוני אחרות. תומכת בינתיים באנגלית בלבד;
? טלדן - TDNet Searcher Analyzer מאפשר איחזור מידע מבסיסי נתונים רבים בו זמנית, כולל ניתוח טקסטואלי של התוכן המאוחזר, בזמן אמת, מיון לאשכולות נושאים, תקצור אוטומטי של מסמכים והצגת Metadata וביטויי מפתח במסמך.
? מורפיקס - מנוע חיפוש ייחודי מבית מלינגו. מציע חיפוש חינמי בעברית, תוך התחשבות בכל הטיות המילה;
? מטריקס - מציעה את סדרת מוצרי החיפוש IDOL של Autonomy שכוללת מוצרי Server, Desktop ו-Mobile, גם בעברית. מנוע החיפוש Virage מציע ניתוח (כולל חיפוש) בתוך קבצי וידאו ואודיו ותמלול אוטומטי. הוא מאפשר פיענוח אופטי של טקסט (OCR) לכיתוב שמצולם בוידאו, זיהוי דובר, זיהוי צלילים סטנדרטיים (כשירת ציפורים) ושימוש במטה דטה שמסייע להתמצאות;
? FAST - מנוע חיפוש לארגונים, מבוסס אלגוריתם ייחודי, שמקטלג את תוצאות החיפוש, באופן המסייע לגלות ידע (בנושא החיפוש המדובר); KartOO מציע הצגת תוצאות בצורה גרפית מעניינת מאוד, שגם ממפה את היחסים בין תוצאות החיפוש השונות.
נדגיש כי הרשימה עוד ארוכה, כאשר מנועי חיפוש חשובים נוספים מוזכרים גם הם בתחקיר שעשינו.
לסיכום
כדאי לבדוק מה יש לכלי החיפוש החדשים להציע, וכיצד ניתן לשפר את תהליך החיפוש. לא פחות חשוב, להנחיל את הידע והכלים האלה, לכלל העובדים בארגון.
הערה חשובה - הסיפור על חידושים מסקרנים בחיפוש לקוח מתוך תחקיר pCon והוא רק חלק מהסיפור הענק על טכנולוגיות מרתקות ואיומים מסכנים במחשוב, שמשפיעים על כולנו. איך נחשפים לסיפור כולו וגם מרוויחים יותר זמן פנוי? http://www.pcon.co.il/v5/DebriefSignup16.asp
למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.